Hallo!

Wij, Karlijn, Lisa en Tjirsa zijn studenten van het Friesland College in Heerenveen en willen jou laten zien hoe je gezond ouder kunt worden. Dit is een onderdeel van onze leereenheid "Healthy Ageing", waar we leren over gezond ouder worden. Graag delen wij onze informatie met jou!

Waarom is sociaal contact goed voor de mens?

Mensen zijn sociale wezens; we kunnen niet leven zonder de aanwezigheid van andere mensen. We hebben elkaar nodig en zijn afhankelijk van elkaar. We zoeken naar veiligheid en zekerheid, we willen ergens  bijhoren, we zoeken erkenning en waardering. Daarom houden we familiebanden in stand en gaan relaties met elkaar aan. 

Goede sociale contacten zijn daardoor onmisbaar voor een goede geestelijke gezondheid. Aan de andere kant kunnen sociale contacten voor conflicten en ruzie's zorgen.

Eenzaamheid behoort tot de één van de grootste gezondheidsrisico's - met alle gevolgen van welzijn het lichamelijke en geestelijke functioneren van het lichaam. Daarom zoeken we contact met andere mensen.

 

 

Welke stoffen zitten in cosmetica die zo slecht zijn voor je huid?

in poeders en foundation:

Synthetisch conserveermiddel: het veelgebruikte 2-bromo-2-nitroproane-1 en 3-diol kunnen huidproblemen veroorzaken en bij verwarming kan het afbreken tot formaldehyde, wat een giftige stof is dat ook in het lichaam terecht kan komen.

Synthetische geurstoffen: geurstoffen zorgen ervoor dat een product lekker ruikt. Het wordt in veel cosmetica gebruikt, zo ook in make-up en foundations e.d. Synthetische geurstoffen zijn lekker ruikende chemicaliën, maar sommigen worden wel geleverd met bijwerkingen, zoals aantasting aan het centrale zenuwstelsel, kankerverwekkende eigenschappen, maar ook allergie, huidirritatie, hoofdpijn, misselijkheid, depressie en nog veel meer.

Propylene glycol: een vochtdrager, droogt de huid erg uit en wordt opgenomen in de bloedbaan.

TEA (triethanolamine: zit vaak in foundation en is een hormoonverstorende stof.

In oogmake-up:

Oogschaduw zit vol met synthetische kleurstoffen, waarbij een aantal irriterend zijn voor de ogen en zelfs kankerverwekkend kunnen zijn. Mascara zit vol conserveringsmiddelen, kleurstoffen en petroleum, zo ook de eyeliner en oogpotlood.

In Lip make-up:

Reguliere lippenstift, maar ook vaseline en lippenbalsem, zitten weer vol met die synthetische kleurstoffen. Daarnaast zit er aluminium in (een zwaar metaal, eet smakelijk) en koolteer.

Reguliere make-up bevat dus veel schadelijke stoffen. Niet elke stof is even schadelijk of gevaarlijk maar er zitten wel een paar heftige tussen. Het is inderdaad wel slecht voor je huid en voor je lichaam maar iedereen reageert er anders op.  De één is gevoeliger dan de ander voor schadelijke stoffen. Dat is met alles zo.

  

Waarom is gezonde voeding zo belangrijk bij ouder worden?

Ouderen hebben minder calorieën nodig en eten daardoor ook minder. Wanneer ze minder eten binnen krijgen, komen er ook minder vitamines en mineralen binnen. In tehuizen en ziekenhuizen is het eten meestal niet goed en heeft het een tekort aan vitamines en mineralen, dit verergert de situatie. Een goede voeding is van groot belang bij ouderen.

Het is belangrijk dat ouderen gevarieerd eten, niet te veel, minder verzadigd vet, volop groente, fruit en brood. Dit geldt wel voor iedereen maar is voor ouderen net nog wat belangrijker. Bij ouderen ligt er rond een aantal voedingstoffen een extra aandachtspunt, namelijk calcium, vitamine D en vitamine B12.

Vijftigplussers met een ongezonde leefstijl hebben een grotere kans op klachten met als gevolg osteoporose, levensbedreigende ziektes als kanker en chronische ziektes als diabetes en hart-en vaatziekten. Omdat er in Nederland vergrijzing is komen er steeds vaker gezondheidsproblemen voor. Als de ouderen vaak gezondheidscontroles doen en adviezen opvolgen kan het beperkt blijven.

http://www.medicalfacts.nl/wp-content/uploads/gezonde-voeding-300x200-300x200.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Voeding hebben wij nodig voor:                                   
* Levering van energie bijvoorbeeld spieren maar ook zenuwstellen zoals de hersenen.
* Aanmaak nieuwe cellen. Per dag worden er ongeveer 2 miljoen cellen in ons lichaam vernieuwd! He resultaat: ieder jaar wordt bijna ons hele lichaam vervangen door nieuwe cellen, in de huid, in de botten, enzovoort.
* Ons immuunsysteem, de sleutel voor een goede gezondheid. Het immuunsysteem is de enige natuurlijke verdediging tegen bacteriën, virussen, schimmels, parasieten, lichaamsvrede stoffen, infecties en alle andere ziektes met cel veranderingen (zoal het ouder worden), inclusief kanker.

 

 

Waarom moet een mensen per se 30 minuten per dag sporten?

Bewegen is gezond en maakt je fit. Maar hoeveel bewegen is genoeg? Moet je per se 30 minuten of is 15 minuten per dag ook genoeg? Kijk of jij voldoet aan de Nederlandse beweegnormen en hoe je meer kan bewegen.

 

Jeugd (4 t/m 17): elke dag een uur of langer bewegen. Daarnaast 2 keer of vaker per week activiteiten waarvan je fitter wordt of fit blijft.

Volwassenen (18 t/m 54): minstens 5 dag per week een half uur bewegen.

Ouderen (55 en ouder): minstens 5 tot 7 dagen per week een half uur bewegen. Daarnaast 2 keer per week krachtoefeneningen. 


Maar waarom is bewegen nu zo gezond?

Op lange termijn is het goed om te bewegen, omdat je op deze manier veel kwaaltjes en ziektes voorkomt. Bewegen houdt je botten en spieren sterk en houdt je gewrichten soepel. Daarnaast zorgt bewegen ervoor dat de bloeddruk wordt verlaagd. Het bevordert de bloedsomloop positief en verlaagt de cholesterolgehalte en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Een direct logisch gevolg van bewegen is natuurlijk de gewichtsafname. Bewegen voorkomt dat je dik wordt en zelfs overtollige kilo's kunt kwijtraken. Ook werkt de spijsvertering beter, wat maag en darmklachten voorkomt. 

Het is gezond om elke dag te bewegen. Vaak gaat het automatisch, bijvoorbeeld als je naar je werk of naar school gaat. Elke vorm van intensief bewegen is goed voor je. 

Wat doen drank,drugs en roken met je lichaam/verstand?

We weten allemaal dat drank,drugs en roken niet goed voor je is, en toch doen we het omdat we het lekker vinden,er verslaafd aan zijn,om erbij te horen,experimenteren of zodat we wat meer uit onze schulp komen bij een feestje/uitgaan. 

Hier wat heerlijke confronteerende filmpjes met wat het nou echt met je doet.

 

ROKERS:

https://www.youtube.com/watch?v=EwaJJF0orA4 

https://www.youtube.com/watch?v=z3eLJuyrmbE

 

Sociale problemen bij een verslaving (drugs)
Het gedrag en de karakter van iemand die regelmatig verslavende middelen gebruikt kan heel drastisch veranderen, in het negatieve zin van het woord. Interesses in anderen kunnen in zijn geheel verdwijnen, interesses in de lichamelijke behoeften van de gebruiker (eten, drinken en slapen) verdwijnen ook. Enkel de interesse om, op welke manier dan ook, aan de verslavende stof te komen geldt. De verslaving gaat ten koste van alles en iedereen, van je familie, van je vrienden en van je schoolprestaties. Niets doet er toe, enkel de verslaving.

Drugs,drank,roken.
drugs,drank en roken is natuurlijk niet goed voor je om ouder te worden , door  sociale contacten goed te onderhouden wordt je gezonder ouder. Ook tast drugs veel organen in je lichaam aan zoals : de neus,je gebit,je mond en keelholte,hersenen,huid,longen,je hart en bloedvaten. Als je organen worden aangetast krijg je vaak ziektes en je kan door het drank,drugs en rookgebruik o.a. kanker,COPD,chronische nierinsufficiëntie krijgen. 

DRUGS

wat doet XTC met je lichaam en waarom is het slecht voor je hersenen vooral als je het te vaak gebruikt en je ouder wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=kvabSJrKIhw

wanneer je lever is aangetast door de alcohol. 

 

 ALCOHOL

https://www.youtube.com/watch?v=zXjANz9r5F0

 

 

Wat is de beste omgeving om ouder te worden?

Wat is nou dé plek waar de meeste mensen in de wereld het oudst worden? ( ook wel de blue zones genoemd)

 Dat is in Okinawa Japan. Het is een eiland met 1,3 miljoen mensen. Hoe komt het nou dat de mensen uit Okinawa het oudst worden?

Word sociaal met vrienden en familie
Alle mensen in de blue zones hadden sterke familiebanden. Kennelijk word je van zorgen voor de ander gezond oud. In onze maatschappij kennen we vaak de buren niet en volgens mij worden we daar niet vrolijker door. Gedeelde smart is halve smart en delen is vermenigvuldigen.

Rook niet
Een overkoepelde gewoonte was dat al deze gezonde en blije mensen niet rookten. Roken mag je dan slank houden en zogenaamd stressverlagend werken, ouder word je er niet van.

Eet deze voedingsmiddelen
Als we naar het dieet kijken van de blue-zone-geluksvogels dan valt op dat ze volle granen, noten en bonen (ook soja) eten. Regelmatig nemen ze wat curcuma, oftewel geelwortel, tot zich. De Italianen drinken geregeld wat rode wijn.

Baseer je dieet op groenten
Er wordt ook voornamelijk plantaardig gegeten, iets dat ik goed kan volgen. Plantaardig voedsel is voeding voor de darmbacteriën en zit bomvol bioactieve stoffen. Iedereen heeft het altijd over 12 vitamines en 8 mineralen, maar slechts weinigen hebben het over de meer dan 5000 bioactieve stoffen in groenten waarvan we de meesten niet kennen, maar wel weten dat ze kankerwerend zijn.

Zorg dat je beweegt
Deze mensen gaan niet de sportschool in om zich af te beulen. Nee, deze mensen verkrijgen op natuurlijke wijze hun dagelijkse portie beweging. Velen wandelen dagelijks in de zon, wat uiteraard ook veel vitamine D schenkt. Ook het huishouden zorgt voor een goede doorbloeding. In Sardinië en Okinawa valt op dat deze mensen veelal een eigen (groenten)tuin hebben, waar ze dagelijks hard in werken.

Vergeet de tijd
We zijn massaal geobsedeerd door de tijd en dat levert nogal wat stress. Mensen in de blue zones nemen het niet zo nauw met de tijd, iets waardoor stress op een afstand blijft. Stress kun je eigenlijk zien als de bron van alle ziektes. Stress verlaagt de werking van het immuunsysteem. Het immuunsysteem is zeer belangrijk bij het uitschakelen van bijvoorbeeld kanker.

Geloof
Blue zoners zijn geneigd te geloven in een groter doel van het leven en putten hier inspiratie uit. Dit geeft richting aan je leven. Het is belangrijk dat je iets hebt waardoor je ’s ochtends graag je bed uit wilt. Wanneer je gelooft en je daarvoor inzet, doe je iets dat buiten het ego omgaat en dat zorgt ervoor dat je langer op de been blijft. 

 

 

Lees verder...